2019. Október 23. Szerda, Gyöngyi  
A hőhullám árnyékában
Aki a negyvenes éveiben jár, és hőhullámok, álmatlanság, hangulatzavarok gyötrik, elképzelhető, hogy épp a menopauzát, vagyis a hormonrendszer átrendeződését éli át.

Normális esetben a változókor 45 éves kor után kezdődik. Tíz évig is eltarthat úgy, hogy az utolsó menstruáció általában az 50. év körül jelentkezik.A menopauza egy folyamat, amelynek során a petefészkek működése fokozatosan leáll, a női ciklus szabálytalanná válik, a hormonértékek széles határok közt ingadoznak, majd az ösztrogénhormon termelődése be is fejeződik. Az időszakot kellemetlen vagy akár súlyos tünetek is kísérhetik, mint például a hőhullámok, az éjszakai izzadás, az alvászavarok, a vizelettartási és hangulatzavarok, a hízás és a vaginális diszkomfort.

Mivel a változókori tünetek jó része az ösztrogénhormon hiányának köszönhető, súlyos kellemetlenségek esetén mindenképpen érdemes elgondolkozni ennek és más hormonoknak a pótlásáról. Mielőtt erről döntés születne, a páciensnek számos vizsgálatot érdemes elvégeztetnie, majd az eredményeket figyelembe véve, az érintettnek és a szakorvosnak együtt kell meghoznia a döntést, amelynek fő törekvése a legkisebb, még hatékony adag előírása.

„A szükséges hormonpótlást mindenképpen egyénre kell szabni, és csak rendszeres orvosi kontroll mellett lehet biztonságosan alkalmazni” – hangsúlyozza dr. Demjén László, az Oxygen Medical nőgyógyásza, a Magyar Menopauza Társaság tagja.


A fitoösztrogének olyan növényi eredetű vegyületek, amelyek képesek a női nemi hormonhoz, az ösztrogénhez hasonló hatást kiváltani. Az emberi táplálkozásban is szerepet játszó fitoösztrogének
leggazdagabb forrásai a szója, a lenmag és a vörös lóhere nevű gyógynövény.

Az éjszakák a menopauza alatt nemcsak azért nehezek, mert alvási nehézségek adódhatnak, de a hőhullámok és az izzadás miatt is. Természetes megoldást jelent a rendszeres mozgás, a vastag ruhadarabok kerülése, a hűvös hálószoba, hogy a fűszeres ételek, a kávé, az alkohol és a dohányzás elhagyása, illetve a stresszkezelés hatékony formái, például relaxáció, agykontroll, meditáció. Az éjszakai izzadás enyhítésére alkalmazható a zsályatinktúra, amelyből napi háromszor 10-15 cseppet kell fogyasztani vízbe vagy teába keverve. Összehúzó hatásának köszönhetően segíthet megszüntetni a rendellenes izzadást. Ugyanilyen hatása van a poloskafű tinktúrájának is, amiből 1 millilitert érdemes napi 2–4 alkalommal vízbe keverve kortyolni. Szóba jöhet E-vitamin adagolása is, de erről feltétlenül orvossal kell konzultálni.

 

Életforma.hu/dmd


<< Vissza a hirekhez